Volg de vijf tips van Queen en realiseer WOW!

05 October 2020
Rolf Adema
Door Rolf Adema

Een gemiddeld optreden: u moet er toch niet aan denken. Uw prospects en klanten ook niet. Ga 'All in': vanaf de voorbereiding tot en met de dienstverlening en realiseer absolute WOW! Hoe? Queen heeft 5 tips voor u en bracht ze in praktijk tijdens Live Aid.

Koninklijke show

Op 13 juli 1985 kwam Queen op voor de 75.000 bezoekers in Wembley Stadium in Londen voor hun optreden tijdens Live Aid: het grootste muziekspektakel ooit. Veel artiesten presteerden onder de maat: zij waren er niet klaar voor. Queen trok volledig zijn eigen plan en gaf een koninklijke show.

Zonder attributen, zonder hun eigen lichtstellage, rookmochines en andere special effects, zelfs zonder de magie van natuurlijke duisternis, was Queen in 20 minuten onbetwist heerser over het wereldwijde poppubliek. Hun Medley bevatte Bohemian Rhapsody, Radio Ga Ga, Hammer to fall, Crazy little thing called love, We Will Rock You en tot slot We Are The Champions.

Bob Geldof: ''Ik stond boven in de Appeals-bux in het Wembley Stadion toen ik dat geluid hoorde. Ik dacht, wie krijgt dat voor elkaar? Er ging een koude rilling backstage toen alle ogen zich tegelijkertijd op de monitoren richtten, als honden die een fluitje hadden gehoord. Dat was nog niet eerder vertoond die dag. Wie kwam er voor of na Queen? Dat weet bijna niemand meer. Queen stal de show en herwon voorgoed zijn status.”

Altijd gaan voor het maximale: OVERDELIVER. Het verschil bij Queen zat 'm in de volgende vijf punten. Doe er uw voordeel mee.

Vijf punten

Voorbereiding

Waar anderen bijna onvoorbereid het podium opgingen en als straatmuziekanten speelden, huurde Queen een week voor het evenement het Shaw Theatre af voor een aantal intensieve repetities. Ondanks dat Queen een enorme ervaring had in het spelen in stadions, had Queen als enige band een professionele voorbereiding. Be prepared.

Plan

Freddie was verbaasd dat sommige artiesten gewoon hun laatste single 'uitbraakten': daar was dit het publiek niet naar. Live Aid was één grote global jukebox en Queen koos dan ook voor een zorgvuldig samengestelde medley.

Timing

Queen kreeg het aanbod om als afsluitende hoofdact op te treden. In plaats daarvan vroegen zij een optreden om 18.00 – prime time in Groot-Brittanië en perfect voor de VS omdat ze dan nog redelijk vooraan in het programma stonden (de inschatting was dat de interesse van Amerikanen relatief snel zou afnemen).

Echt contact

Wat de groep zo goed maakte volgens Geldof: de voeling die ze hadden met het publiek. Brain May (gitarist Queen): “Wij speelden niet alleen voor Queen fans. Freddie maakte met iedereen contact. Het optreden duurde 20 minuten en 56 seconden en Mercury had zelfs tijd om 20 seconden 'eejoo eejoo' te zingen met het publiek. Freddie was uniek en origineel. Je kon onze muziek bijna door hem heen zien stromen.”

Alles geven: altijd

Queen stond erom bekend om alles te geven. Goed was niet goed genoeg. De vier bandleden waren alle vier perfectionisten die bereid waren om alles uit de kast te halen. Elk optreden opnieuw. Freddie gooide in 20 minuten daadwerkelijk alles in de strijd: nochalance, humor, durf, vakmanschap en sexappeal. Als de ultieme trotse pauw verleidde Freddie iedereen. Hij hield de wereld in zijn greep.

Uw volgende optreden

U heeft binnenkort een 'optreden' voor een (potentiële) klant ? Blijf bij uzelf, schenk aandacht aan de vijf bijzondere punten van aandacht – met dank aan Queen – en maak het verschil. Een goede performance gewenst.

Meer weten?

Wilt u meer weten over Groene Tomaat acquisitie en Groene Tomaat relatiemanagement? Maak dan snel een afspraak. Ik ga graag met u in gesprek: (06) 222 06 597 of rolf@groenetomaat.nl

Blogs & kennisdeling

Nieuwe (blog)artikelen om u op ideeën te brengen

Crash course relatiemanagement met de Pet ShopBoys

Relatiemanagement
De meeste adviseurs, verkopers, managers en directieleden worden 'helemaal wild' bij het binnenhalen van een nieuwe klant. Maar wie gaat helemaal uit zijn/haar dak als een klant voor de vierde keer een vervolgopdracht aankondigt? Dan is het over het algemeen vrij stil. Het is normaal…
05 October 2020
Rolf Adema
Door Rolf Adema

Volg de vijf tips van Queen en realiseer WOW!

Een gemiddeld optreden: u moet er toch niet aan denken. Uw prospects en klanten ook niet. Ga 'All in': vanaf de voorbereiding tot en met de dienstverlening en realiseer absolute WOW! Hoe? Queen heeft 5 tips voor u en bracht ze in praktijk tijdens Live Aid.
05 October 2020
Rolf Adema
Door Rolf Adema

Lanceer in drie stappen uw Primaire Relatie-HUB

Relatiemanagement
Doen
The critical few: de relaties die er echt toe doen Stop met het steeds maar verder uitbouwen van uw relatienetwerk. Draai het om. Focus u op de relaties die er echt toe doen: uw 'critical few'. Breng ze in kaart. Onderhoud deze relaties pro-actief en breid pas daarna uw netwerk uit: stap…
29 July 2020
Rolf Adema
Door Rolf Adema