Skip to main content
  • Wilt u nieuwe klanten winnen en de juiste klantrelaties ontwikkelen? Versla dan de 'wervelwind'

Content marketing: hoe laat je prospects en klanten proeven aan jouw expertise (deel drie)?

Vier voorbeelden voor kennisintensieve dienstverleners en technische organisaties

Veel consultants, technisch adviseurs, trainers, verkopers en accountmanagers delen kennis. Een goed plan. Maar hoe doe je dit op een gerichte, effectieve en structurele manier? Hoe zet je dit nu in voor je relatiemanagement en sales. De Groene Tomaat-methode helpt je hierbij. Laat je inspireren en ga met content marketing aan de slag.

In deze blog

In deze blog ontdek je hoe je content marketing laat werken voor jouw organisatie. Centraal hierbij staat de relatie tussen kennis delen en de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: WAT – WIE – HOE – DOEN. Ook zijn vier kennisdragers kort voor je uitgewerkt:

  • Podcasts en audiofragmenten

  • E-mailseries en E-nieuwsbrief

  • Werkmateriaal

  • Events (online en offline)

Elke kennisdrager bevat voorbeelden en praktische tips over content-recycling en focus. Deze blog is de derde in een serie van drie.

Kennis delen en de Groene Tomaat-methode

Wil je met de voorbeelden uit deze blog aan de slag? Plaats ze dan altijd in de Groene Tomaat-context van WAT – WIE – HOE – DOEN.

Wat

WAT (positionering): maak strategische content. Dit is content die voor jouw doelgroep waardevol is EN die aansluit bij jouw strategische producten/diensten. Ga voor Hoge Toegevoegde Waarde-contacten.

Wie

WIE (TOP-relaties): maak content voor jouw (potentiële) TOP-klanten en voor niemand anders. Dus NIET voor alle klanten, maar alleen voor jouw TOP-klanten. Gebruik jouw relatieradar en deel jouw content met de door jouw geselecteerde relaties.

Hoe

HOE (aanvalsplan): geef elke kennisdeler een specifieke functie als het gaat om relatiemanagement en sales (welke content zet je waar en wanneer in). Recycle op een slimme manier.

Doen

DOEN (uitvoering): produceer in één keer een grote hoeveelheid content en gebruik content op twee manieren: in ‘batches’ voor specifieke klantgroepen ÉN persoonlijk richting TOP-relaties (echt 1-op-1).

Ben je er klaar voor? Let’s go.

Kennisdrager nummer 1: Podcasts en audiofragmenten

Inhoud en techniek

Podcasts zijn er in verschillende soorten: van uitermate professioneel vanuit een studio met de beste apparatuur tot de eenvoudigste versie waarbij je met je me je mobiel een tekst inspreekt. Inhoud is belangrijker dan de techniek. Uiteraard heb je wel een basisniveau nodig, maar goed is goed genoeg om te starten.

Probeer het uit

Podcasts zijn populair. Je kunt ze dan ook overal beluisteren: in de trein of auto, tijdens het wandelen of hardlopen en op een terras. Sommige podcasts zijn in de vorm van een ‘talkshow’. Ook worden inhoudelijke thema’s uitgebreid toegelicht door één persoon. Probeer het uit: maak een podcast en upload je bestand eenvoudig naar verschillende social media kanalen.

Podcast en video: mix and match

Combineer je podcast met foto’s of een presentatie (via screencapture) en je hebt een eenvoudige video voor je website of YouTube. En andersom: gebruik de spraakopname van een video en gebruik dit in een podcast.

    • Recycle: combineer bijvoorbeeld meerdere fragmenten met klantfeedback en je hebt een podcast met testimonials. Of voeg relevante testimonials toe aan een podcast over een inhoudelijk onderwerp.

    • TOP-relaties: maak specifiek voor TOP-relaties een podcast (bijvoorbeeld bij de start van een project, tijdens de voortgang en bij de afronding). Geef jouw TOP-relaties als eerste de kans om de nieuwste podcast te beluisteren (1-op-1).

    Kennisddrager nummer 2: E-mailseries en E-nieuwsbrief

    Gerichte e-mailseries

    Met slimme e-mailseries (funnels) deel je geautomatiseerd de juiste content. Afhankelijk van het klikgedrag krijgen lezers verschillende e-mailings met kennis(brokken) voorgeschoteld. Een eenvoudig voorbeeld: heb je een e-book gedownload dan krijg je automatisch twee vervolgmailings met aanvullende tips. Heb je het e-book niet geopend, dan ontvang je een reminder om het alsnog te openen. Een effectieve manier om stap voor stap op te schuiven: van onbekend naar geïnteresseerd.

    E-nieuwsbrief

    Ook de ‘good old’ e-nieuwsbrief is nog steeds een TOP-tactiek. Jouw e-mailbestand is goud waard als je nieuwe abonnees gericht weet te verleiden en weet te boeien. Het is de meest effectieve manier om jouw blogs, video’s, e-books en pdf’s (opnieuw) onder de aandacht te brengen. En minder is meer.

    De opening en click through rates van e-mail zijn nog steeds enorm in vergelijking tot social media.
    Tenminste: als je waardevolle content deelt.

      • Recycle: de meeste content die je maakt of gemaakt hebt kun je via je nieuwsbrief (opnieuw) onder de aandacht brengen.

      • TOP-relaties: ontwikkel specifieke e-mailtrajecten voor jouw TOP-relaties. Heb je belangrijk nieuws, organiseer je een mooi event of heb je nieuwe TOP-content? Informeer jouw TOP-relaties dan voordat je de e-nieuwsbrief verstuurt (extra aandacht, persoonlijk), mail TOP-content gericht naar jouw TOP-relaties.

      Kennisdrager nummer 3: Werkmateriaal

      Van gebruiken naar delen

      Tijdens de implementatie van jouw dienst en/of product gebruik je ongetwijfeld modellen, tools, tips, valkuilen, checklists en/of voorbeelden om toe te lichten of te verdiepen. Dit biedt natuurlijk kansen als het gaat om het snel maken van kwalitatieve content. Kies een model dat je veel gebruikt, omschrijf het en maak het visueel. Splits het in een afbeelding van het model zelf en een bijbehorende how to-guide of checklist. Dit zijn waardevolle downloads voor jouw klanten en prospects. En het mooie is dat je ze zelf ook gebruikt tijdens je projecten.

      Let op: begin bij de meest relevante onderdelen van jouw dienst of product en koppel het aan de issues van jouw TOP-relaties.

      Acquisitie én relatiemanagement

      Jouw e-book maakt onderdeel uit van een commerciële ‘spoor’. Zorg er voor dat je (geautomatiseerde) followup acties klaar hebt staan. Bijvoorbeeld een mail naar een video over hetzelfde onderwerp. Of een mail met een eerste aanbod. Daarnaast is het een high-end
      contactmoment als het gaat om relatiemanagement: een persoonlijke mail met een pdf is een voorbeeld van gerichte aandacht en goede inhoud.

        • Recycle: plaats je e-book op jouw website, haal drie blogs uit je e-book, deel je e-book op LinkedIn, neem het op in jouw nieuwsbrief of interactieve magazine, maak het onderdeel van een mailserie (funnel), gebruik het als weggever bij aanmelding op jouw e-nieuwsbrief, maak een printversie en een deel deze uit tijdens sessies.

        • TOP-relaties: deel je e-book gericht via de mail met TOP-relaties, idem maar dan via LinkedIn berichten. Stuur de papieren versie gericht naar TOP-relaties
          (persoonlijk en exclusief).

        Kennisddrager nummer 4: Events (online en offline)

        Live en face to face

        Het organiseren van (kleinschalige) events is al jaren een TOP-tactiek voor kennisintensieve dienstverleners en technische organisaties. Variërend van beurzen en eigen mega-events tot kleinschalige lunch-sessies en verdiepende kennissessies. Events vragen tijd en geld. Zorg ervoor dat de juiste personen deelnemen en investeer in kwalitatieve follow-up (zie de voorbeelden in dit e-book).

        Online events

        Steeds meer organisaties zetten online events in om kennis te delen en contacten te leggen of relaties te verstevigen. Ook hier geldt: hoe groot of klein wil je het hebben. En het mooie is dat je kunt kiezen: alles live, alles opgenomen of een combinatie van beiden. Zorg in elk geval voor TOP-content, want ook hier geldt: er is veel kaf onder het koren.

          • Recycle: onderdelen van je event opnemen en hergebruiken? Doen. Andere mogelijkheden: bloggen,
            kaarten, een miniboekje of een interactief magazine. Neem het event op en knip het in korte stukken, vul het aan met een inhoudelijke tekst en maak er een serie van.

          • TOP-relaties: nodig jouw TOPrelaties uit voordat je grootschalig communiceert. Zorg als eerste dat de
            follow-up naar TOP-relaties geregeld is (zowel naar de TOP-relaties de hebben deelgenomen als de TOP-relaties die niet hebben deelgenomen maar die je er graag bij had gehad). Stuur de link naar een ‘hidden-page’ voor eventuele opnames.

          Proeverij ‘content delen voor jouw bedrijf’

          Van ideeën naar actie in 1 dagdeel

          Ervaar de impact van kennis delen voor de sales van jouw organisatie. Ontdek hoe je razendsnel kennis aftapt bij jou (en je team) en dit omzet in acties voor acquisitie en relatiemanagement. In één dagdeel gaan we aan de slag met de vier onderdelen van de Groene Tomaat-methode: gericht op kennis delen en specifiek voor jouw organisatie.

          Drie stappen

          Deze proeverij bestaat uit de volgende stappen:

          • Intake: we gaan in gesprek over jouw strategische product/dienst

          • Ideeën uitwerken: Groene Tomaat Marketing gaat voor jouw organisatie aan de slag met de meest effectieve kennisdelers

          • Proeverij: een inspirerende sessie voor jou (en je team). Je ontdekt hoe je in jouw situatie de kennisdelers effectief inzet voor acquisitie en relatiemanagement

          Uiteraard onthullen we ook de geheimen over razendsnelle content-productie en content-distributie. En het mooie is: alle kennis is al aanwezig (bij jou en/of jouw collega’s).

          Ja ik wil meer weten over een proeverij voor mijn organisatie

          Mail of bel en we gaan in gesprek

          Meer free stuff