Skip to main content
  • Wilt u nieuwe klanten winnen en de juiste klantrelaties ontwikkelen? Versla dan de 'wervelwind'

Proberen of DOEN?

Proberen is de vijand van succesvolle marketing en sales. Leg de lat maar lekker laag. Proberen effent de weg naar middelmatigheid. Groene Tomaten zetten een streep door ‘proberen’ en schrijven DOEN in hoofdletters. Of zoals Yoda zegt “Try not. Do. Or do not. There is no try”.

Probeer het maar eens

“Weet je wat: probeer het maar eens”. Heerlijk toch, zo'n vrijblijvende opdracht. Als je het mag proberen, dan hoef je eigenlijk niets te presteren. Het geeft je een prachtig excuus om tevreden te zijn met een teleurstellend resultaat. Je hebt het immers wel geprobeerd. En dus ontstaat er bij veel bedrijven een halfbakken vorm van marketing, acquisitie en relatiemanagement. Ze proberen het wel, maar het komt voor geen meter van de grond omdat er weinig gebeurt.

Van proberen naar DOEN

Groene Tomaten zetten een streep door ‘proberen’ en schrijven DOEN in hoofdletters. Of zoals Yoda zegt “No. Try not. Do. Or do not. There is no try”.

Yoda famously says: “No. Try not. Do. Or do not. There is no try.”
en de Groene Tomaat-methode

Voelt je het verschil? Je doet het of je doet het niet. Proberen is eigenlijk hetzelfde als iets niet doen: het is een gemakkelijke ontsnappingsroute voor als het even tegenzit. Een paar voorbeelden. Waar bent je mee bezig:

  • Probeer je klantgericht te communiceren of communiceer je klantgericht?

  • Probeer je elke dag 5 waardevolle relaties uit te nodigen op LinkedIn of nodig je elke dag 5 waardevolle relaties uit op LinkedIn?

  • Probeer je aandacht te schenken aan jouw belangrijkste klanten of schenk je aandacht aan jouw belangrijkste klanten?

  • Probeer je ritme in jouw klantcontact aan te brengen of realiseer je ritme in jouw klantcontact?

Een klein verschil met een ENORME impact. Bent je er klaar voor om te stoppen met proberen en het gewoon te DOEN?

  • Schrap het woord ‘proberen’ uit jouw vocabulaire. Het voegt niets toe en geeft je alleen maar een goed gevoel als je onder de maat hebt gepresteerd. Je hebt het immers wel geprobeerd

  • Beslis bewust of je iets wel gaat doen of niet gaat doen. Prima om iets niet te doen (zelfleiderschap). Maar doe het dan ook niet. Maak jezelf niet wijs dat proberen hetzelfde is als doen. Het zijn woorden met een totaal verschillende lading

  • Commiteer je voor 100% aan het resultaat dat je voor ogen hebt. Zoals een manager in Apollo 13 zei: “Failure is not an option. Play full out. Go for the win. Don’t settle for merely trying.”

Veel succes! Probeer het gewoon. 😀

Meer free stuff